fredag 5 oktober 2012

Muskelkondis

Idag gjorde en kille på Unisport upp ett punttisträningsprogram som stöder löpningen. Det var kul, en hel del bekanta men ändå nya rörelser. Det är inte särskilt ändamålsenligt att pumpa stora vikter så programmet baserar sig på att träna muskeluthållighet. Serierna är länga (15-30 gånger beroende på rörelsen) och alla serier görs tre gånger. Till min stora glädje är två rörelser med kahvakuula (vad heter det på svenska?) och många rörelser är med kroppens egen vikt. Funktionell träning kan man väl kalla det. Det är också meningen att pulsen höjs och hålls ganska hög (så att man är lite andfådd). Pauserna mellan rörelserna är korta och hela programmet är intensivt. Det verkade nog bra! Hujsigt stora vikter, tyckte jag, men det blir ju till inget om man inte blir trött. Vart efter jag blir starkare är det bara att öka vikterna Om jag under vintern gymmar 1-2 gånger i vecka så borde jag nog ha fina ben och starka stödmuskler när våren kommer :)

Jag delar gärna med mig av idéerna om du är intresserad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar