fredag 19 oktober 2012

Plask, disk och lästips

Fy sjutton vad en tekniskt träningströja kan lukta illa!

Det blev en rask och plaskig runda. Innan det ens hade börjat regna läckte mina skor och jag misstänker starkt att det beror på slitage. Tårna blev våta direkt och mot slutet av länken när det dessutom hade börjat regna klafsade det om skorna. Skönt var det ändå och nu kändes benen också bra.

Medan gröten puttrade passade jag på att diska mina skor. Ja, du läste rätt. Diska. Med Fairy och diskborste. Nu om någonsin är de blöta men kanske snäppet renare. Har någon några bra tips på hur man sköter om sina skor? Det är jag usel på.
Undrar om det kommer att skumma på söndag? 

Jag kokade korngröt åt mig efter länken. Har en påse korngryn (sånadär flingor, inte de där runda kornen som tar evigheter att koka) och det blir jättegott om man kokar gröten på mjölk. Korn har en lite märklig sur och bitter smak och på vatten blir gröten ganska äcklig. Med mjölk blir det däremot jättemumsigt och dessutom energirikare! En klick (en redig en) äppelmos blir grädden på tårtan. Njöt av måltiden med det nyaste numret av Juoksija-lehti vid sidan om.

Juoksija är en superbra tidning och jag kan med gott samvete rekommendera den både för löpgurun och glada motionärer. Det nya numret hade än en gång aktuella och bra artiklar såsom
- att dela upp träningen i perioder (något jag definitivt ska tänka på när jag börjar fundera ut en vettig höst/vinter/tidig vår)
- klädsel på vintern
- nyttiga godsaker
- bra och dålig hållning när man springer
- glykogenets betydelse och kolhydrattankning
- ekonomisk löpstil!
- "Yassot"! Något som MÅSTE testas! Fart och intervallträning á la Bart Yasso (10 x 800 m i en takt som förutspår din maratontid)
- och mycket mycket mer

I morgon blir det alternativ träning i form av futsalturnering. Skorna får torka till söndagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar