måndag 1 oktober 2012

Inför halvmaran

Idag blev det en timmes länk i jämnt tempo, ca 10 km i timmen. Under rundan hann jag fundera ut hur jag ska ladda upp inför halvmaran i Vanda den 14.10. Min plan ser ut så här. Skrik till om det ser galet ut!

Måndag (idag): en timme raskt och jämnt
Tisdag: fotbollsträning (mera prata och mindre sparka)
Onsdag: VILA (tvättstuga räknas inte som träning)
Torsdag: Juoksukoulu (utlovas fart, vilken nivå det är vet jag inte)
Fredag: Får mitt gymträningsprogram, så kan tänka mig att det blir lätt muskelkondition
Lördag: Testlopp, 10 km hårt (halvmarafart, startar kl 14 och så övar jag samtitigt hur jag ska äta inför tävlingen)
Söndag: Running Finland?

Måndag: Återhämtande (promenad, stretching)
Tisdag: Sparka boll
Onsdag: VILA / promenad
Torsdag: Juoksukoulu (maximi utlovas, typ korta spurter och sånt)
Fredag: fotbollsturnering (ev. ett par matcher så totalt typ en timme spel)
Lördag: fotbollsturnering (matchprogrammet öppet så har ingen aning om hur mycket det blir...)
Söndag: halvmara i Vanda kl 14. 

Problem 1: fotbollsturnering fre-lö. Det är på liten plan och korta matcher (typ 25 min), men det är ändå kanske inte det bästa att göra dagen före en tävling. Bara jag kommer ihåg att stretcha ordentligt och låter bli att skada mig så skall det väl gå ändå.
Problem 2: loppet går av stapeln kl 14 och det är en jobbig tid med tanke på att lyckas timea ätandet. Fick lite tips igår av mer erfarna löpare så får se hur det går.
Problem 3: min mage brukar vara helt uppochner och hullerombuller när jag skall tävla. Ska prova med att undvika mjölkprodukter (även om jag inte annars har problem med mjölk) bara för att se om det skulle hjälpa.
Problem 4: Jag är usel på att hålla vilodagar och expert på att på något sätt kringgå dem. En återhämtande blir lätt för lång och för ansträngande för att räknas som återhämtande. Så nu är det en utmaning att verkligen hålla dem. 

Jag ser nog framemot halvmaran och jag tar det som en chans att se vad jag går för. Sedan kan jag börja fundera hur jag bygger upp träningen under "träningssäsongen". 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar