måndag 15 oktober 2012

Illamåede efter lopp

Är det någon annan som har upplevt illamående under eller efter ett hårt och långt lopp? Eller efter en hård träning? Jag har upplevt det efter samtliga tävlingar jag har deltagit i och senast igår (och ännu idag!) hade jag en sådan där underlig känsla av illamående. Vad kan det bero på?

Jag googlade lite och fick så klart träffar både på finska, svenska och engelska. Det verkar alltså inte vara ett alldeles ovanligt fenomen, tvärtom. Jag hittade inte några bra medicinska orsaker, men en del spekulationer var ganska logiska förklaringar till varför jag mår som jag mår.

Den här gången var magen okej under själva loppet. Tidigare har magen varit uppochner under tävlingen och då har jag väl tänkt att det har med nervositeten att göra. Nu var det inget sådant, inte förrän ca 30 minuter efter loppet. Då började jag må illa och jag fick rätt så lös mage (ursäkta detaljerna). Illamåendet fortsatte hela kvällen, lite från och till, och jag hade inte riktigt aptit även om jag nog tvingade mig själv till att äta. Jag sov dåligt och vaknade flera gånger av att jag mådde pyton och måste på wc. Jag vill minnas att det var ännu värre efter maratonloppet (då tömdes nog tarmarna fullständigt efteråt), men tänk att också en halvmaraton kan göra så här mycket. Ännu idag har jag haft en lite märklig känsla i magen, bubbel varvat med knip, och så är jag annars också ganska hängig. Den dåliga sömnen kan ju inverka på måndagströttheten.

En orsak jag googlade mig fram till var att tarmarna inte gillar rörelsen som löpningen ger upphov till. Upp och ner- rörelsen kan sätta fart på tarmarna och få dem att reagera konstigt. Det kan ju förklara magont under loppet.
En orsak till illamående efteråt var vätskebrist, och det är nog ganska logiskt. Jag är usel på att dricka och under gårdagens lopp drack jag inte alls. Jag hade heller inte tänkt på att dricka extra mycket dagarna före loppet, så en obalanserad vätskebalans är fullt möjlig. Under maratonloppet var det garanterat ett misstag, eftersom det var en varm dag och min vätsketankning inte var bättre än förr. Så där har jag en sak att förbättra. Då kanske jag skulle slippa vätskebrist och illamåendet som kan tänkas följa.
En annan orsak var total brist på energi. Kolhydratförrådet är tomt och kroppen är utpumpad. Inte konstigt att man reagerar då. På en del ställen jag googlade mig igenom sades det att man gärna skall äta/dricka något direkt efter prestationen för att lindra symptomen. Det gjorde jag inte, så kanske det bidrog till känslan. Direkt efter en hård ansträngning har åtminstone jag svårt att klämma i mig något alls, hungern brukar komma senare. 

Mest handlar det väl om brist på energi och vätska. Mjölksyra, överansträngning, tarmproblem och olika slag av intoleranser spelar också en roll. Det gäller väl att hitta sin diet och prova sig fram. Den här gången undvek jag mjölk under tävlingsdagen (utom en skvätt i kaffet och ost på brödet) och fiberrika produkter. Kanske hjälpte det.

Har du någon erfarenhet av magproblem och illamående? Hur mår du efter ett hårt lopp eller en hård träning? Och hur kan man förebygga sådana problem?

Härhär och här är lite researchresultat. 

2 kommentarer:

  1. Uh, jag vet känslan. Jag hamnade in på dropp senast då magen satt fullständig back på. efter att ha kaskadspytt halva natten utan att få i mig en droppe vatten kom ambulanstanterna efter mig.
    Fick aldrig en förklaring på vad egentligen hände, men mitt hemoglobin låg på 109 (vanligtvis 140-150) och magen krånglade ännu i en vecka efteråt varje gång jag åt.
    Jag hade tankat vätska dåligt innan, och var allmänt oförberedd för loppet.
    Jag hoppas innerligt att det var en engångsföreteelse och att jag inte behöver göra om det.
    Det som hjälpte var att tvångsdricka jätte söt saft, så det skall jag försöka minnas om det sker pånytt!

    Grattis till en hurja tid föresten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. oj, okej, så illa var det nog inte för mej. men jo, vätskebrist är handlar det säkert mest om, eftersom jag annars inte har problem med magen. man lär sej av sina misstag, ska börja satsa på att dricka mer :)
      o tack, jag är ju nog supernöjd med tiden :)

      Radera