torsdag 20 september 2012

Plågopyramider

Blev lika besviken som ett barn blir när han blir snuvad på en utlovad godsak när jag fick veta att dagens Juoksukoulu blev inhiberad. Jag var nästan arg. Fast inte kan jag ju vara arg heller, vår tränare gick knappast och försträckte sin rygg med flit. Men besviken var jag ändå. Och tyvärr innebär det också att tränaren inte kan göra mitt gymprogram i morgon, utan det får vänta. 
Nåja, jag vick svälja min ilska och hitta på en alternativ träning. Jag hade ju packat med trärningsgrejerna och försett mig med extra mellanmål eftersom jag skulle till Vik direkt efter jobbet, så jag bestämde mig för att åka dit ändå, precis som planerat. I dag var det meningen att vi skulle träna fart (VK, vauhtikestävyys. Min löpningsterminologi borde försvenskas). Jag har ingen aning om hurudana intervaller det skulle ha blivit, men jag har ett äss i ärmen att ta till i sådana här situationer. Dagens träning: pyramidlöpning! En utmärkt träning om du vill vara klar på 45 minuter och få blodsmak i munnen. Här följer dagens träningstips!

Pyramidträningen stöder fart och uthållighet samt förbättrar mjölksyretoleransen. Jag går efter pulsen, så under de hårda intervallen ska den ligga på 160-175. Under återhämtningsfaserna får den sjunka till ca 150. Om du går på tid så beror väl hastigheten på din nivå, men om du springer en kilometer på 6 minuter under återhämtningsfasen så blir de hårda intervallen på 5 eller rentav 4 minuter under de kortaste. Det är väl upp till var och en att bestämma vad som är "hårt" och vad som är "återhämtande".

Så här springer du efter 10-15 min uppvärmning (jag har boldat återhämtningsfaserna):
4 min (hårt!), 1 min, 3 min, 1 min, 2 min, 1 min, 1 min, 1 min, 30 sek, 30 sek (nej, det är inte slut här, för nu ska du upp igen!)
30 sek, 30 sek, 1 min, 1 min, 2 min, 1 min, 3 min, 1 min, 4 min, 1 min.

Puh! Jogga, gå och stretcha innan du slutar. Åtminstone stelnar mina muskler om jag slutar tvärt.

Det var självplågeri idag, men efteråt var jag nöjd att jag orkade. Jag fick upp pulsen till över 180 ett par gånger så inte att undra på att benen var lite sladdriga. Det är en hård träning och lite kreisi att göra det så här för skojs skull. Det fina är att du bara behöver ca 45 minuter (själva pyramiden tar bara 30 min) och om du gör det på allvar så lovar jag att det inte skulle falla dig in att fortsätta träningen efter detta.

That´s all for now.

1 kommentar:

  1. Tack för tipset! Testade igår och idag är jag rätt stel i benen. Och det lär bli värre mot kvällen...

    SvaraRadera