måndag 19 augusti 2013

Plan F

Min plan A gick ju i stöpet ganska direkt. Det får jag bara acceptera. Träningsmängden minskar rejält, veckokilometrarna halveras och jag får glömma allt som kallas maratonträning för en obestämd tid framöver.
Jag måste bara ta skeden i vacker hand och göra mitt bästa för att få så mycket som möjligt ut av passen. Jag tänkte satsa på att bli snabbare nu, så länge marken är fri från snöslask, så det blir betoning på intervall och fartuthållighet. Kort, men intensivt. Ungefär så här hade jag tänkt:

Måndag: Intervaller
Onsdag: Fartuthållighet (30-40 min med puls på 170).
Torsdag: Gym
Lördag: PK-länk (typ 90 min)
De andra dagarna försöker jag satsa på muskelvård. Och vila.

Jag har ingen aning om det är ett smart upplägg. Om någon har en åsikt är det fritt fram att kommentera.
Vi får se hur det går. Antagligen kommer jag att vara rastlös och sur, men abstinensbesvären minskar väl med tiden.
Jag är dock galet tävlingssugen. Kanske, kanske en halvmara i Vanda? Eller ens FunRun-serien på 10 km... Men det är inget jag vågar lova mig själv.

Plan F står för många saker. Fart, färre pass, fokus... och friskare och fetare. Och en hel massa andra f-ord jag inte nämner här.

Jag skred till verket idag och inledde med mitt nya favoritintervallpass.
6x4 minuter, 2 minuter joggvila mellan varven.
Det här med att fördela krafter är inte min starka sida och jag var slut efter det första varvet. Sedan började det rulla på i ganska jämn takt, men nog blev det närmare maxträning än fartuthållighet. Jag hinner inte riktigt en hel kilometer på fyra minuter. Det vore ju drömtempot det, och det är något jag strävar efter. Nu hinner jag dryga 900 meter, så jag får lägga i en växel. Helt nöjd är jag dock med tanke på att förra veckan gick åt till att vila hälen.

Jag har ju inte slutat springa helt. Om någon vill ha sällskap på lugn lördagslänk så är det bara att heppa!

Kanske borde jag prioritera om.
Ha en finfin vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar