söndag 13 januari 2013

Träningsveckan

Första veckan av träningsprogrammet är avklarad och jag är rätt så nöjd. Både med hur träningsveckan är uppbyggd och med hur det har gått. I det stora hela ser det ut så här:

Må: punttis
Ti: fotbollsträningar
Ons: PK-lenkki 60 min
To: korta VK-intervaller
Fre: vila
Lö: 10 km i martonfart
Sö: 90 min PK-lenkki/120 min flata


Om det behövs får jag väl kasta om passen lite (vilket jag gör redan nästa vecka). Totalt blir det ca 40-50 km spring i veckan. Jag vet inte om det är mycket eller lite, men jag tycker det är ganska lagom. Så här ser det ut 7 veckor framöver (lite ökar längden på PK-länkarna på slutet) och sedan blir det ändringar när jag skall börja träna mera fart.
I morgon är det knappt om tid och något gym hinner jag inte besöka. Kastar om måndag och torsdag och ger mig ut i ottan för att springa intervaller. Får se vad kroppen säger om det.

Idag valde jag att skida i stället för att springa mitt långpass. Dels för att jag gillar att skida och tänker utnyttja vintern så länge den varar och dels för att det är skonsammare för knäet. Det har varit okej den här veckan, men jag tror jag satsar på att försöka ta hand om det nu innan det blir värre. Och skidåkning är ju ett bra alternativ då jag inte behöver stå över passet. Visst hade jag njutit av sällskapet på Running Finlands långpass, men det hinner jag nog med ännu i vår.
Laddar upp inför morgonens tidiga pina med frörika semlor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar