tisdag 1 januari 2013

Löften och önskningar

Jag är usel på att avge nyårslöften för att jag är usel på att hålla dem. Eller kanske inte usel, men löften är så starka att jag i samband med löften kommer på undantagsfall då löftena inte gäller, vilket tar bort löftets betydelse. Så önskningar eller mål kanske är bättre att tala om än löften. Det är kanske ändå bra att ta sig en liten tankeställare och fundera på om det finns något man skulle vilja förändra i något område i livet. Jag har tänkt, och de flesta små "löften" gäller helt andra saker än träning. Märkligt nog handlar livet om så mycket mer än det. Här är därför bara en liten del av det jag har funderat på, det som rör löpningen, träningen och hälsan i allmänhet.

Tipaton tammikuu
Det nya året har börjat och många löften som antagligen spricker efter en vecka har givits. Många håller säkert en så kallad tipaton tammikuu, vilket innebär att inte en droppe alkohol får avnjutas.
Alkohol är inte ett problem för mig, men januari får bli en månad under vilken jag avhåller mig från något annat som belastar mig: sötsaker.
Godisstrejk är för många ett annat ord för "bantningskur", men så är inte fallet för min del. Det kunde ha varit det tidigare, men inte nu. Nu handlar det inte om att gå ner i vikt (det kunde ha katastrofala följder) utan det handlar om att äta hälsosamt och vettigt. Under det senaste året har jag ä !@#$%^&* något sött så gott som varje dag. Jag motionerar ju visserligen så jag kan ju "med gott samvete" äta den där bullen som alltför ofta bjuds på jobbet, men inte handlar det ju om det heller. Jag får i mig en massa onödigt då jag i stället kunde äta en smörgås för att få upp blodsockret igen. Dessutom kan jag ofta ha alltför långa mellanrum mellan måltiderna, vilket leder till att jag smäller i mig choklad eller annat dumt bara för att kroppen skriker efter näring.
För att komma igång med bättre vanor tar jag en månad total strejk från sötsaker (godis, choklad, bullar...).  
Det är ju inte meningen att få i mig mindre energi, utan bättre. Jag skall inte bara lämna bort det söta, utan jag skall ersätta det med något vettigare. Energin behöver jag, men jag skall försöka satsa på energins kvalitet.
Vid tolvslaget slutade jag frossa i godsakerna som fanns framdukade. Det är mitt "nyårslöfte" för januari. Det håller väl högst en vecka.

Inte jämföra mig med andra
Jag tenderar att jämföra mig med andra och ofta med sådana som är bättre än jag är. I och med att jag följer andras träningsbloggar får jag ofta en känsla av att jag inte är tillräckligt bra och inte tränar tillräckligt mycket, bara för att någon annan superkvinna bloggar om sina ultralopp. Så ett löfte, eller kanske en önskan, är att jag skall försöka hålla mig till att jämföra mig med mig själv och mina egna resultat. 

Lyssna på kroppen
Det måste jag nästan lova att göra mer aktivt. När kroppen säger aj, så menar den aj! Jag är lite stolt över mig själv då jag igår avbröt min långlänk till Borgå på grund av att löparknäet gjorde sig ordentligt påmint. Även om det då kändes förnedrande så vet jag ju att det var det klokaste.

Hålla vilodagar
Minst en gång i veckan, det är ett löfte!

Önskning
Jag kan ju inte lova att det här året blir ett superbra löparår, men det är ju något jag önskar. Samtidigt önskar jag att löpningen inte skall ta över mig och börja styra mig, eftersom det inte är allt. Det får vara och förbli en kär hobby och jag önskar ju att mina närmaste stöder mig i den.
Vinnande outfit.


3 kommentarer:

  1. Tycker dina mål låter bra! Ta vara på dina vilodagar, och strunta i andra!

    På min skala är du huisigt snabb och tränar jätte mycket, men det är så mycket lättare att se andras styrkor och sina egna svagheter än just tvärtom. Ha ett gott nytt år 2013 och hoppas dina önskningar går i uppfyllelse!

    SvaraRadera
    Svar
    1. du har så rätt :) tack, o gott nytt år!

      Radera
  2. Vilka bra mål!! :) Och du Freja, Gott Nytt År på dig! Let´s make this year legendary! KRAM

    SvaraRadera