söndag 6 januari 2013

Vårens huvudmål i sikte!

Idag fick jag ett träningsprogram att följa inför maraton i Riga 19.5. Efter att ha sökt bland färdiga träningsprogram efter ett som passar mig, bestämde jag mig ändå för att vända mig till Unisport och löptränaren där som gjorde mitt senaste maratonträningsprogram. Det kändes bäst så. Han känner mig och jag gillade det senaste programmet. Nu kunde vi tillsammans sitta ner och fundera ut hur det blir bäst och anpassa det efter fotbollen och annat som måste beaktas.
Det blir tufft! Många träningspass, mycket spring! I åtta veckor framöver är det grundträning och det är ganska långt så som jag har tränat under vintern. Lugnt tempo och styrketräning som omväxling. Sedan kommer fartträningen in och det blir hårdare och hårdare, längre och längre. Jämfört med mitt senaste program är detta betydligt tuffare.

Två saker betonade min "coach" nu när träningsmängden och intensiteten är vad den är:
1) Muskelvård
Jag nämnde mitt bråkande löparknä och han rekommenderade Foam Roller. Om någon har erfarenhet av sådana så lyssnar jag gärna på tips! Han tyckte också att regelbundna besök hos massören skulle vara på sin plats. Därtill måste jag sköta upp- och nervärmningen och stretchingen ordentligt.  
2) Återhämtning
Vilodagen skall jag helga! Förutom vilan betonade han vikten av att tanka ordentligt och han rekommenderade att jag skulle börja använda näringstillskott direkt efter träningen (typ drycker eller energipatukkan med både kolhydrater eller protein). Med betoning på direkt. Då försnabbas återhämtningen. Så måste jag annars också äta ordentligt. Viktminskning är icke-önskvärt.

Jag har drygt fyra månader på mig att förbereda mig. Motivationen höjdes direkt och även om året har börjat med motgångar vill jag tro att det här skall få gå smärtfritt. Och att det skall få vara roligt!
Idag sköter jag återhämtningen och muskelvården och i morgon inleder jag träningen med 60 minuter PK-lenkki.



2 kommentarer:

  1. jag har haft känningar i knäet från och till och då rullat låret på en 1,5l flaska fylld med vatten. funkar! Det gör jäkligt ont i början, men har löst problemet för mig. Har då även stretchat höftböjare och rumpan väldigt noga. Skulle jag ha ett hemmagym skulle den innehålla en foamroller!

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack för tipset! jag klickade hem en foam roller i morse, så nu ska jag börja jumppa o stretcha :)

      Radera