onsdag 9 januari 2013

Mystiskt pass

På träningsprogrammet idag stod ett träningspass som jag aldrig tidigare sprungit. "VK-juoksu 15x30 sek". Öh?
Det innebär alltså korta intervaller i fartuthållighetstempo (puls på ca 160-175), 30 sekunder och sedan 30 sekunder återhämtning, för att sedan sticka iväg igen.
Det var lite mystiskt, måste jag medge. Först var det väldigt mycket klocktittande innan jag kom in i rytmen och utan att kolla tiden kunde avgöra hur länge jag sprungit. Till en början kändes det också hemskt ryckigt, jag hade nästan hellre sprungit en minut i sträck i stället. Men efter ungefär 8 drag började jag förstå mig på träningen och det gick egentligen helt okej.
Det tar ganska många drag innan man får upp pulsen men de fem sista kändes faktiskt hårda och effektiva. Tempot var vad det var, kring 4:30-4:45 under dragen och återhämtande på drygt 5 (farten skall hållas relativt hög hela tiden), men nog kände jag mig trög och långsam.
Träningen är snabb och verkligen inte tidskrävande. Det är ju överstökat på en kvart om man skippar uppvärmning och nerjogg. Vilket man inte ska göra och vilket jag inte gjorde. Värmde upp en kvart och joggade lite efteråt. Egentligen ganska skönt att vara klar på 40 minuter!
Jag är nog lännu lite fundersam, men kanske är det här en träning som jag helt enkelt måste hiffa först. Jag ger den en ny chans nästa vecka igen. 
Det positiva var att knäet inte skrek. Det muttrade lite igår, futsal gillades kanske inte helt, men nu var det okej. Irriterande att hela tiden vänta att det skall börja göra ont...
Nu följer två springfria dagar. I morgon är det punttis och på fredag vilar jag. Kanske bra att vila knäet inför veckoslutets hårda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar