måndag 6 maj 2013

Dagarna efter

Jag måste nog börja med att tacka för alla uppmuntrande kommentarer, ni anar inte hur viktiga de är och hur mycket de höjer självförtroendet! Ännu idag har jag sprungit på rosa moln och gottat mig över lördagens skräll, men nu är det dags att komma ner på jorden igen.

Jag var minst sagt dagen efter på söndagen. Hela lördagskvällen mådde jag ganska dåligt, vilken Johanna upplyste mig om att beror på mjölksyran. Jag sov dåligt natten till söndag och var upp på toaletten säkert fem gånger för att jag kände mig illamående. En lugn promenad och frisk luft på söndagen hjälpte lite, men det var först mot eftermiddagen som jag började må normalt igen. Jag mådde pyton efter min första maratonerfarenhet i höstas, men inte hade jag tänkt att det skulle kännas så här efter en halva. Kanske är min kropp ännu rätt så oerfaren av så här hårda ansträngningar.

Nu är det stenhård återhämtning som gäller!
På träningsprogrammet den här veckan står det fyra vilodagar. FYRA! På grund av en fotbollsmatch blir det bara tre vilodagar, men det är fortfarande två fler än jag är van vid. Jag känner mig rätt så väl vid det här laget, och för att jag inte skall börja krypa längs väggarna är det ett bra läge att plocka fram ett pussel. Det är otroligt lugnande att sitta framför bitarna och tiden går obemärkt och fort. Mitt födelsedagspussel med somrigt motiv blir perfekt!



På programmet idag stod 30-40 minuter återhämtande. Jag behöver knappast berätta att det har varit ett strålande härligt vårväder, så jag passade på att njuta av att bara jogga omkring i grannskapet. Det var varmt och skönt så jag visade solen mina pinsamt vita och semi-shaveade vinterben. Den osexiga detaljen ska nog åtgärdas småningom. Återhämtande blev det, i lugn takt med promenad i uppförsbackarna. Idag känns det helt okej. Benen är ömma som efter ett grymt benpass på gymet, men inte sådär sega och tunga som de kan vara efter en jobbig träningsvecka.
Resten av veckan ser ut så här:
Tisdag: vila
Onsdag: match
Torsdag: PK-lenkki 60 min
Fredag: vila
Lördag: PK-lenkki 90 min
Söndag: vila
Därefter följer en ganska likadan vecka, med ett kort intervallpass för att ladda upp inför maraton.
Jag ska försöka njuta av att inte få springa och satsa på den mentala biten desto mer.

Ha en finfin vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar