söndag 12 maj 2013

Nässlor, rastlöshet och resfeber

"Vad hittar du där, rikigt?" frågade en man som promenerade förbi där jag satt intill sandvägen vid ån. "Plockar nässlor" sa jag.
Han undrade nyfiket vad man kan göra av dem.
Mycket.
Tänk att någon kom på idén att äta den där retsamma, brännande växten som hindrar en att röra sig i hallonsnåren! Tur det, för den är supernyttig och egentligen väldigt god.
I morse utrustade jag mig med långa ben och ärmar, handskar och en sax och gav mig ut för att plocka några pytsar nässlor.

En del av dem torkar jag och gör till pulver och en del förvällde jag och använde direkt. Till vad? Nässlorna kan användas som spenat, i soppa, plättar, våfflor (blir jättegott!) och i bröd. De förvällda har jag tidigare använt i våfflor och ugnspannkaka och idag testade jag semlor. De torkade använde jag i semlor förra året, och det tänker jag nog göra igen. Det går bra att baka vanliga semlor och kasta i en näve nässlor. Det ger färg, smak och höjer nyttighetsfaktorn.
Torkade nässlorna i ugnen.

Förväller.

Semlesmeten såg ganska läskig ut...

...men de fick godkänt ändå.
Problemet med nybakt bröd är att det är alldeles för gott.

För några dagar sedan sade jag att det är skönt att vara tvungen att ta det lugnt. Nu tar jag tillbaka det. Idag har det varit en otroligt seg dag, en sådan där då man bara väntar på att det skall bli kväll. Jag avundas er som har Stockholm framför och som ännu tränar hårt.
Det är så tudelat, på något sätt. Å ena sidan är jag rädd att trötta ut mig, å andra sidan är jag rädd att bli slö och flegmatisk. Det hör inte till att jag bara sitter stilla en hel söndag. Idag cyklade jag en stund för att komma bort från pussel och dataspel. Gjorde allt för att trampa med lätta växlar och undvika backar.
En vecka kvar, sedan får jag springa för allt jag förmår. För att sedan vara oförmögen att springa på en vecka framöver. Hoppas det är värt det.

Jag börjar nog vara resfebrig nu. Flygbiljetterna är utprintade, packningslistan är påbörjad och jag går omkring och funderar på praktiska detaljer.
Det jag funderar mest på och som gör mig nervös är att starten är redan 8.30. Så nu behöver jag tips! Har du haft en så tidig start någon gång? Hur tankade du då?

Hur laddar du upp veckan före maraton?

4 kommentarer:

  1. Berlin Marathon startade kl.9 och det är den tidigaste starten jag varit med om. Då åt vi frukost på hotellet kl. 6.30 om jag minns rätt och sedan en banan just före start. Annars tycker jag att det är bra med tidig start, så hinner jag inte bli lika nervös som om starten är sent på dagen ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. joo, jag är nog glad att det är tidigt, det är bara ätandet jag måste fundera på. dessutom kan det bli ganska hett mitt på dagen, så det är kanske svalt ännu vid start.

      Radera
  2. Olen startannut Tallinnassa kahdesti klo 9. Molemmilla kerroilla tein brekun hotellihuoneessa. Ensimmäisellä kerralla meillä oli huoneisto keittiöllä ja toisella kertaa brekua ei ollut mahdollista saada vielä niin aikaisin. Onneksi tiesin sen ennakkoon ja olin varannut mukaan pussipuuroa, täysmehua ja banaania. Niin ja kahvi, se on välttämätön. Söin klo 7 mennessä. Lähtömeininkeihin otin mukaani urheilujuomaa.

    Edellisenä iltana söin ylimääräisen iltapalan nukkumaanmennessä. Mulla kun se ei häiritse unta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack! jepp, elovenapåsarna är köpta så dom ska jag definitivt ta med! :)

      Radera