söndag 19 maj 2013

Never more?

Det gick inte alls som planerat. Jag såg aldrig mållinjen framifrån och jag stannade klockan efter tre timmar och fyra kilometer linkande.
Det började bra. Inga problem med magen, benen lätta och tempot under 5. Jag hade inte räknat med att det skulle vara knäet som skulle sätta stopp för mig.
Vid 18 km kände jag av löparknäet och det blev bara värre. Jag övervägde att sluta, men efter 23 började jag hoppas igen. Efter 32 måste jag stanna. Det smärtade ordentligt och med gråten i halsen linkjoggade jag och gick omvartannat.
Vid 34 fick jag ge mig. Visst hade jag kunnat promenera men det hade varit smärtsamt, förnedrande och antagligen en risk för det andra benet i och med det oergonomiska sättet att ta mig fram.
Skit också.

Nu kom nederlaget som förr eller senare måste komma.
Var det slut nu? Tänk om jag inte kan springa längre?
Var min begynnande amatörlöparkarriär över före den ens hade hunnit börja?

Jag hade precis hittat något jag tycker om, som blev en liten men viktig del av min identitet och som jag tyckte jag var lite bra på. Nu är jag tillbaka till att vara inget alls.

Jag kommer hem utan medalj, misslyckad och missmodig och med en ful solrand efter tanktoppen. En reseskildring och ett inlägg med mindre bitter ton lär komma under de närmaste dagarna. Det här är en hård bit att smälta.

7 kommentarer:

  1. Sinä et ole "ei kukaan". Olet Freja, mahtava, huumorintajuinen, fiksu ja sydämellinen tyyppi, jolla on yksi lennokkaimmista ikinä näkemistäni juoksuaskelluksista.

    Parantele rauhassa polveasi. Uskon, että saat rakkaan harrastuksesi, osan itsestäsi takaisin. Ja oikeastaan, sehän seuraa sinua juoksemattomina kausinakin. Olet JUOKSIJA ja MARATOONARI, eikä kukaan eikä mikään voi ottaa niitä sinulta pois.

    Voimahalaukset. Ymmärrän, miltä sinusta tuntuu juuri nyt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Nina för de orden. De rörde mig till tårar.

      Radera
  2. Äsch och usch! Men ett löparknä går ju att fixa. Läs Springjonas' blogg (springjonas.se). Han hade löparknä, och har skrivit väldigt utförligt om rehab.

    SvaraRadera
  3. Usch vad tråkigt att höra. Men komppar Poppis, du är inte mindre värd trots att du tvingades avbryta och med rehab hittar du säkert tillbaka till löpningen. Men så mycket som du tränat förstår jag att det känns blä.

    SvaraRadera
  4. Äsch då! Ett maraton lopp är så förutsägbart. Man vet alldrig hur det går före man är i mål. Det är klart att du ännu springer många maraton, och når de mål du har! Alla har sina nergångar under sina karriärer, är man sen amatör eller proffs. Sköt nu dit knä i skick och ta nya tag sen!

    SvaraRadera
  5. Nej så tråkigt! Faaan också, jag känner med dig. Ha tålamod nu och få knäet i skick, du kommer att ta revansch så att det bara smäller om det.

    SvaraRadera
  6. tack för era sympatier. kasnke lär jag mig något av detta. just nu känns det dock lite svårt att acceptera o förstå meningen med det.

    SvaraRadera