lördag 9 mars 2013

Uppdatering och fundering

Jag uppdaterade min lista på bloggar jag läser och låter mig inspireras av. Kanske känner du dig träffad.  Om du brukar tappa bort dig hit får du gärna länka hit från din blogg så att andra stackare också yrar till mig.

Den nya Juoksija innehöll som väntat en massa bra artiklar. Bland annat tipsades det om träningspass som lämpar sig för olika mål (maraton/halvmaraton/10 km), både för nybörjare och för mera erfarna. En annan viktig tanke gällde tävlingssäsongen. Vad är en lyckad säsong och hur kan man göra den lyckad? Poängen var att man ska se huvudmålet som en festdag och ladda upp inför partyt med mindre tävlingar och händelser. Om man bara har en stor tävling som mål hänger ju säsongen på hur man klarar av just den tävlingen, vilket kan ge upphov till alldeles för stor press. Det kan vara skitväder, magen kan krångla och du kan vara sjuk just den dagen. En misslyckad tävling definierar då säsongen. Pricka i stället in mindre händelser i kalendern och se också träningspass och inofficiella tävlingar som små delmål och uppbyggande erfarenheter. Då är det lättare att se säsongen som helhet och den stora tävlingen kanske inte blir  central. 

Jag måste således läsa Juoksukalenteri en gång till och anmäla mig till små fester i väntan på den stora.

Det jag fäste mer uppmärksamhet vid var tidningens test av energidrycker. Sådana drycker som är tänkta för att användas inför långa, tuffa ansträngningar såsom maraton. Artikeln tar först upp lite teori om vad "kolhydrattankning" innebär, hur och när man skall göra det och varför det är något man kanske kan tänka på. För att fylla kolhydratförråden inför en viktig prestation måste du dagarna innan få i dig extramycket kolhydrater, så mycket att du helst inte gör det genom att äta vanlig föda. Det skulle innebära kopiösa mängder rostbröd med sylt och sötad yoghurt och bananer, utöver det du annars skulle äta. I vätskeform är det helt enkelt lättare och behagligare att fylla förråden, och dessutom ser du till att dricka tillräckligt också.

Tankar du? Försöker du inför ett maratonlopp fylla dina kolhydratförråd? Använder du någon sportdryck eller liknande, eller äter du helt enkelt mer kolhydratbetonad mat? 
Eller är du den som helst undviker de ökända kolhydraterna?

Jag har märkt att jag sedan jag började träna "på allvar" ser kolhydraterna som något nödvändigt och som en viktig energikälla. Tur för mig att jag älskar bröd!

Bilden snodde jag härifrån:
http://www.svensktkosttillskott.se/artiklar/kolhydrater_for_traning

Dagens solskenslänk bestod av 12 km i maratonfart. Tömde förråden ganska bra.

6 kommentarer:

  1. Någon form av tankning nog. Äter lite större portioner och dricker sportdryck mellan varven ca 3 dagar före loppet. Att plötsligt börja äta sånt min mage inte e van vid, skulle jag inte väga börja med. Under loppet klämmer jag också in ca 5-6 gel. Kroppen kan ju inte lagra kolhydrater, så jag förstår inte riktigt vitsen med att vräka i sig kolhydratrik mat flere dagar före...?

    SvaraRadera
    Svar
    1. jo, några dagar innan var det visst meningen att tanka o sen dra ner på det igen före tävlingen så att magen inte är alldeles upponer. ingen aning om hur mycket kroppen kan lagra, men om man har "tankat" kanske man klarar sig en längre stund på det innan kroppen börjar ta energin annanstansifrån.

      Radera
  2. Läste just på nätet att elitmaratonlöpare har ett större förmåga att lagra kolhydrater i levern, och har därför stor nytta av kolhydratladdning. En normal lever kan lagra 100g kolhydrater, resten av kolhydraterna förvandlas till fett om de inte förbrukas. Det lagret räcker för ca 1,5h löpning, sen är lagret slut och kroppen börjar ta energi från fettet

    SvaraRadera
    Svar
    1. okej, tack för det! min lever är säkert rätt så normal :)

      Radera
  3. Jag brukar äta helt normalt dagarna före marathon, dvs varken mer eller mindre kolhydrater. Sista dagen före brukar jag dricka sportdryck och sedan tar jag en gel var 10:e kilometer under marathonloppet. Detta funkar fint för mig :) Jag tror huvudsaken är att testa på förhand under långlänkar så att man vet vad magen tål och inte tål.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jo sant! får en chans att öva vid HCR, passligt 2 veckor före Riga. o gel kan nog säkert löna sej att "öva på" under långpass, magen kan nog protestera annars. tack för tipsen!

      Radera