onsdag 20 mars 2013

Intervalldilemma

Just nu är jag inne i en ganska tuff träningsperiod och intervallerna tycker jag hör till de viktigaste passen. Springa långt går väl ganska bra, det är fartuthållighet jag vill bli bättre på. Pyramidintervallen är superbra, men just nu är det ganska svårt att "lyckas" med passen. Det är kallt, under fötterna har jag ett ojämnt och halt underlag och idag fick jag springa i motvind. Annars stör inte vädret mig även om jag längtar efter vårigare väder, men det skulle kännas mycket bättre om jag fick springa intervallpassen på bättre underlag. I höstas gick det jättebra, nu kommer jag inte alls upp till de hastigheter jag skulle önska.

Vad skall jag göra? Visst får jag upp pulsen nu, men det känns som att det är lite bortkastat då jag egentligen inte får upp farten. Tempot är långt ifrån 4 min/km (närmare 5), jag störs av att vara tvungen att sakta farten när det kommer en isbana emot och jag känner mig verkligen inte lätt på foten i vinterlöpkläder och en jacka som fungerar som vindfång. 
Borde jag springa på löpband i stället? För att "säkra" farten? Eller spelar det någon roll? Utvecklas snabbhet och fartuthållighet även om jag inte springer särskilt hårt i förhållande till pulsen? Vad tror du?

Vill fräsa fram!

2 kommentarer:

  1. Jag skulle nog köra på löpband. Visst utvecklas du en del om du springer på rätt puls också, men benen behöver också få känna på högre farter, för det är ändå ett annat rörelsemönster det handlar om då man springer snabbt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. du har nog rätt. alltför långa pass vill jag nog inte göra på löpband, tror inte knäna gillar det. om du har bra tips på intervallpass på band så tar jag gärna emot :)

      Radera