fredag 1 februari 2013

Fredagsfunderingar

Jag höll mitt nyårslöfte! Utan sötsaker och annat onödigt (räknade chips och sånt som godsaker) en hel månad! Det gick förvånansvärt enkelt. Egentligen saknade jag inte godsakerna särskilt mycket. Utom förra veckan när jag såg en TV-reklam för Fazers blå. Då dreglade jag lite grand. Annars har "sötsuget" berott på lågt blodsocker och det har kunnat botas med bättre mellanmål. Jag gick heller inte ner i vikt (det var inte meningen heller), snarare tvärtom. Jag har tränat rätt så hårt och satsat på att äta direkt efter träningen så nog börjar muskelmassan sakta men säkert öka (intalar jag mig själv). Och det märks i vikten.
Men hurra för nyårslöftet! Nu får jag äta godis om jag har lust. Målet var att få bättre vanor och det tror jag att jag lyckades med åtminstone temporärt. Nu gäller det att inte falla tillbaka. Gotta mig får jag ändå och det tänker jag också. Med måtta, och kanske försöker jag sträva efter att bara göra det på veckosluten.

Undrar om det finns något kvar i godisskåpet?

Igår kom årets första nummer av Juoksija-lehti och än en gång innehöll den sådant som är aktuellt för mig. Tänk att de lyckas! I numret fanns det en hel del om löpteknik, stödmuskler och hur man kan träna för att få en mer ergonomisk löpstil. Vilket är just det som fysioterapeuten försökte förklara för mig i tisdags. Så handlade det mycket om träning inför 10 kilomterslopp och vad grundkonditionsträning, fartuthållighetsträning och maxfart spelar för roll i träningen. Gottar mig med tidningen ännu i kväll då "lepo" står på programmet.

Idag talades det om resor och drömresmål på radion. Oj, oj, nog skulle jag så gärna fara på resa. Både bara för att turista, slappa och se världen, men nog finns det också en del maratonresor jag kunde åka på. Visserligen har jag ju Riga på kommande, men inte skulle Barcelona, Lanzarote eller varför inte något lopp ännu längre bort vara så dumt.
Ge mig bara tid och pengar. 

I morgon skall jag testa knäet igen. Kinesiotejpet sitter kvar så jag får väl se vad det går för under ett längre pass.

Trevligt veckoslut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar