lördag 2 februari 2013

Lördagslänk

Som vanligt innebar lördagslänken 10 km i maratonfart. Idag satsade jag extramycket på löptekniken. Pia som kommenterade på ett tidigare inlägg påpekade vikten av att ta kortare steg och se till att man trampar "rakt under". Jag rättade också till hållningen, sköt fram höfterna lite och försökte hålla blicken uppåt och se på vyerna i stället för på mina skor. Det kändes lite märkligt men det gick faktiskt ganska bra. Kanske är det också en mer ekonomisk stil, det gick fort undan och jag tycker inte att det var så ansträngande som det ibland kan vara. Det kan ju också ha berott på andra saker förstås. 
Hoppas jag gör rätt. Det skulle vara bra om någon kunde kolla lite hur jag springer och rätta till mig när jag gör fel, det är svårt att justera sådana saker på basis av vad man läser. Före jag stack iväg gjorde jag samvetsgrannt mina övningar jag fick av fysion.

Värmde upp en kilometer och lade sedan i en högre växel. Det kändes bra och det gick undan, men jag skulle inte ha trott att tempot var så högt som det var. Det snabbaste varven hade ett medeltempo på 4:36 min/km och de andra rörde sig mellan 4:36 och 4:58. Redigt under min maratonfart på knappa 5 min/km! Långsammast gick det under en etapp där det går upp och ner ca 2 km, och där blev medeltempot 5:13. Jag joggade både före och efter min tia, men ändå var medeltempot för hela rundan 4:56. Mina 13 kilometer avverkade jag på sköna 1:04 h vilket var nästan två minuter snabbare än exakt samma runda för en vecka sedan. Kul att kunna jämföra rundorna, jag kan precis jämföra varje "lap" och se hur tempot har hållits under passet.

Det var ett nördigt inlägg. Jag gör det inte ofta, men när jag har lite tid att leka är det nog ganska kul att spionera på mig själv på Garmin Training Center.

Knäet sade inte just något alls, så det var ett extra plus. Dagens lunch var pricken över i:et.

Efterrätten var ett par bitar choklad som bara har väntat på mig i en månads tid. Min reaktion var närmast "jaha". Gott, men inte livsviktigt. Hoppas det förblir så.

6 kommentarer:

  1. Älskar löparnördiga inlägg. Vad har du för användarnamn på Garmin connect? Skulle vara roligt att följa med din träning där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. använder egentligen garmin training center, program som man laddar ner till datorn o inte online. men kanske skulle garmin connect vara smartare...? funkar det på samma sätt där? o kan man alltså följa med andras träning där? i såfall kanske jag skulle kunna använda det i stället!

      Radera
    2. Vad jag har läst på jogg.se, så tycker de flesta att training center e mycket sämre. På Connect kan du följa med "vänners" träning, ge kommentarer och GILLA, lite facebook stil.

      Radera
    3. okej, ska ta o kolla! finns du där?

      Radera
    4. Ja. Jag heter fridolina.

      Radera
    5. done! o vitsi de e bra! sitter väl o leker med programmet hela kvällen :D tack för tipset!

      Radera