lördag 10 november 2012

Blodsmakande fartuthållighet

Tänk att blodsmak kan ge sådana kicks!

Om en vecka går den första deltävlingen i Aktia Cup av stapeln. Idag passade jag på att träna lite fartuthållighet och samtidigt kolla vilka tider jag kan satsa på i cupen. Jag har aldrig sprungit 10- kilometerslopp, så det skall bli intressant.
Motionsbanan runt Malms flygfält är enligt Latukarttapalvelu 5,7 km och enligt Liikuntavirasto 5,8 km. Vi säger 5,7 då, så blir det lite marginal.
Jag sprang två varv för att säkert få ihop en tia och utifrån det kunna räkna ut min hastighet. Första varvet gick på 26 minuter jämnt, det andra tog 30 sekunder längre. Så 52:30 på 11,4 km. Nu behöver jag hjälp. Då tar jag jogg.se till hjälp, där hittar man en jättefin omvandlingsmaskin.
Med hjälp av den fick jag följande information:
Medeltempot var 4:37 km/min.
På 10 km skulle jag ha tiden 46:10.
Okej. Helt okej. Egentligen hade jag hoppats på 45 minuter men då finns det ju alltid något att förbättra. Tävlingssituationen ökar antagligen tempot en aning. Men så är det ju höst och kallt och kläderna tynger och är besvärliga jämfört med lätta sommarkläder. Alltid kan man skylla på något.
Det här är ju bara uppskattningar, men kul att veta lite vad jag kan vänta mig.
Min medelpuls låg på 171 slag så det blev en ordentligt fartuthållighetsträning.

Fyra plusgrader är en besvärlig temperatur. Idag hade jag lite för varmt. Snygg outfit dock. Gillar min löptröja eller jacka eller vad det nu är, något tekniskt material och lite fleece-aktigt känns det. Skön, tunn, men varm. Under den kan jag ha en långärmad och då klarar jag mig i några minusgrader förutsatt att det inte blåser. Vindtät är den inte.

1 kommentar: