söndag 16 juni 2013

Felsteg!

Idag drog jag på mig lenkkarna och gav mig ut på en testrunda efter en paus på över en vecka. Jag fokuserade på hållning och steg och jag klarade fantastiska åtta kilometer (gick i backar, knäet började kännas vid 6 km). Under länken slog det mig att jag faktiskt inte vet hur jag ser ut när jag springer, så jag fick den revolutionerande snilleblixten att filma lite grann. Så med hjälp av Jan fick jag ett par videoklipp att analysera, och hjälp, så tokigt det ser ut!
Här nedan ser ni ett par av videoklippen. Efter min egen analys kom jag fram till följande slutsatser:
1) Jag springer på "tårna" (päkiä på finska, typ framdelen av foten). Är det rätt eller fel? Borde jag springa mer "rullande", med hälen i först?
2) Jag försöker kompensera min överpronation och lägger tyngden på yttre sidan av foten. Det leder till att jag "svipar" med vristen, och det ser töntigt ut. Annars också ser mina vrister fladdriga ut...
3) Jag har svank rygg och spända höftböjare. När jag står rak stramar höftböjarna. När jag blir trött eller inte tänker på hållningen faller jag ihop till en mera sittande ställning. Inte bra.




Svank rygg...

...som också syns här eller t.ex. när jag gör armpressar.
Nu vänder jag mig till er andra och ber om tips och råd. Ni kanske märker något som jag inte märkt, var inte rädd att skratta högt och sedan ge konstruktiv feedback :)

Appropå ingenting... Hur många par löpskor är för många? Jan tycker att mina två par (plus vinterskorna) är alldeles tillräckligt. Om du har fler än två par (eller tre) så ropa hepp! Bara för att bevisa att ett par ursnygga gula Adidaslenkkare inte är helt onödigt.

5 kommentarer:

  1. Hepp! Har så där ca 6 par.... Du har nog en helt naturlig svank tycker jag. Och en helt super fin hållning när du springer. En videosnutt från sidan skulle också ha varit bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jo, kom också på att vi borde ha filmat från sidan

      Radera
  2. Du verkar ha ganska likadan löpstil som mig och den kräver en del "underhållsarbete". Jag har varit och blivit filmad och bedömd av en fot- och ledexpert och fick en del övningar för höften som jag ska göra. Dessutom är det viktigt att ha flera par skor (olika!) som man alternerar mellan, ha en stark bål och så vidare. Det är bra att inte springa med hälen först.

    Och ja, jag har ca. 10 par löparskor nu och eftersom antalet sjunkit drastiskt så har jag precis beställt två par till. Jag skulle inte vilja ha under 10 par skor.

    SvaraRadera
  3. Du ser ut att ha en grymt bra löpsteg! Att landa på tårna är mycket skonsammare för knäna än att landa på hälen :D Så fortsätt så tycker jag :D

    SvaraRadera
  4. Du springer riktigt fint! Men ett par saker tycker jag att du kunde tänka på. Din överkropp roterar onödigt mycke, vilket gör att höfter roterar och benen belastas fel (steget kommer på utkanten av foten) vilket kan vara en orsak till löparknät. Det andra är dina vrister som kunde fungera eftektivare. Då skulle du få mera ut av varje steg. Nu sjunker ditt steg och frånskjutningen blir ganska liten.

    Två- tre par skor brukar jag ha åt gången :)

    SvaraRadera