söndag 28 april 2013

Långpass, veckoplanering och KLICK!

Nåja, nu gjorde jag nästan rätt!
Det stod PK-lenkki 160 min på mitt träningsprogram. Jag sprang fem minuter för länge.
Medeltempot var 5:54, så det var nästan rätt (borde ha 5:55+).
Medelpulsen var 135 slag/minut. Så det var också nästan bra.
Totalt skrapade jag ihop 28 kilometer och det var nog den lugnaste länken på länge. På egenhand, alltså. Jag fick ju nog kämpa för att hålla tillbaka farten och så klart tycker jag att jag borde ha hunnit längre på den tiden. Men nu var det inte det som var meningen, att slå något rekord. Träningen sköter man enligt anvisningar. Tävlingarna finns till för att kolla om man har blivit något bättre.
En skön runda var det. Visst hade jag hoppats på att kunna springa i kortare ben och ärmar, men det får väl bli till en annan dag.

Är ganska säker på att jag börjar bli brun.

Nästan perfekt.
Nu börjar uppladdningen inför HCR. Veckan ser ut ungefär såhär, hade jag tänkt:
Måndag: Återhämtande 30-40 min
Tisdag: PK-lenkki 60 min
Onsdag: Äta munkar och dricka mjöd (vila)
Torsdag: Korta intervaller 10x30 sek, joggvila 2min
Fredag: Återhämtande 30 min
Antagligen uteblir fredagens pass på grund av tajt tidtabell. Jag tror inte det är så farligt. Jag får nog mer ut av Running Finlands pastaparty och trevligt sällskap kvällen innan, än jag får av en halvtimmes runda för mig själv.
Lördag: Halvmaraton i... ja, någon fart.
Jag försöker att inte stressa över någon rekordtid den här gången. Jag springer så bra jag kan och kollar sluttiden när jag kommer i mål. Går det på 1:40 är jag nöjd. Tar det längre tid så är det ändå en bra sista långlänk före maraton. Går det snabbare har jag antagligen ett litet återhämtningsprojekt framför mig.


KLICK! sa det. Och så hade jag klickat hem de här.
Jag var till Intersport idag och provade dem. I samma veva passade jag på att göra en Footbalance-analys, bara för att bekräfta att jag verkligen har överpronation. Jepp, det har jag. Ganska redigt. Så skor med pronationsstöd är för tillfället det säkraste. Tyvärr, med tanke på att det är svårt att hitta lätta skor. De här kändes dock bra på foten och rullade fint.
Jag köpte dem inte. Inte där. Hemma klickade jag hem dem från 21run.com och sparade en hundring. HA! Jag behövde ju inte ens försöka övertala Jan om att det var en bra affär. 



1 kommentar:

  1. Esitin sulle kysymyksen blogissani: http://pikkuliten.blogspot.fi/2013/04/urheilujuomat-vatsalla-jannittaminen.html

    SvaraRadera