torsdag 20 december 2012

Aj

I söndags skrev jag att armarna tog mest stryk av årets första skidtur. Jag tar tillbaka det, ändrar mig och säger att det är höftböjarna som lider mest just nu. Armarna var egentligen inte alls sjuka, bara trötta. Ännu tre dagar efter lyfter jag benet till kopplingspedalen när jag kör. Så här är det varje gång jag utövar en gren som jag har haft paus med. Gårdagens återhämtande lugna lufslänk hjälpte inte.

Jag funderade lite på styrketräning och/eller löpning under uppvärmningen inför tisdagens styrkepass. På en del bloggar har det pratats om huruvida man skall träna styrka före eller efter löpningen. Jag funderar om man alls skall kombinera dessa. Speciellt efter en ordentlig gymträning har jag inte energi för att springa, och springer jag före får jag inte ut allt av styrketräningen. Vad tycker du?

2 kommentarer:

  1. Minns att jag var rätt sjuk i höftböjarna då jag skidade ett 25 kilometers pass föra några år sen också. Före det hade jag inte skidat på 10 år eller så. Konditionen räckte bra till och inte kände jag av något när jag skidade, men efteråt... hehe :) Får antagligen prova på samma sak i januari då jag ska skida med mina elever på gymnastiken, jag har inte nu heller skidat på ett par år.

    Angående styrka och löpning kombinerar jag dem då och då. Ofta löpning först och styrka sen, men ibland tvärtom. Jag kör bara funktionell styrketräning och så gott som aldrig maxstyrka, så för min del funkar det bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. mm o höftböjarna är alltid sjuka oberoende vilken ny gren det gäller. efter en fotbollspaus och t.o.m efter en löpningspaus är det just höftböjarna som skriker aj! :)
      jag gör egentligen också mest funktionell styrka, men följer ett träningsprogram o det är ganska digert, så det känns bortkastat att köra ett löppass också. det beror ju förstås på hur tungt och hur länge man springer, jag värmer tex upp på crosstrainer eller löpbandet, men det tycker jag räcker. under styrketräningen hålls pulsen ändå ganska hög iom det raska tempot och flera upprepningar.

      Radera