onsdag 16 april 2014

Sällskapsspring

Löpningen har varit mer social de senaste veckorna än på länge. I och med timmarna med SATS har jag träffat andra löpare en gång i veckan och även om jag inte känner dem så bra så blir det mycket prat och skratt under rundan.
Det har också varit mycket Running Finland- aktivitet under våren och senast idag var vi fem glada löpare som drog intervaller i skogen. 
Förra veckan hade jag dessutom en löpdejt och det görs definitivt om. 

Det är viktigt. Löpning är en individuell gren så därför är det viktigt att få springa, prata och umgås med likasinnade och dela glädjen som så många inte riktigt begriper sig på. Dessutom går kilometrarna så mycket snabbare när man har någon att prata med.

Det här hade jag svårt med i fjol. Det var främst för att jag var rätt så noga med att följa mitt träningsprogram. Hade jag intervaller på schemat så ville jag ogärna byta ut det till en vanlig tia i sällskap med någon annan. Å andra sidan var jag alltid glad och upplyft efter en sällsynt sällskapslänk.
Kanske är det mina obefintliga mål och min kravlösa träning som hjälper just nu. Hoppas jag kan vara lika flexibel också om och när jag har något jag verkligen tränar inför.

Tillbaka till dagens träning.
Det var en jättebra träning! Inte bara för att det var jag som drog den, utan för att deltagarna var ett gäng snabba och duktiga löpare som höll tempot högre än tänkt. Min uppgift var att hålla tiden och vissla när intervallen var slut, men det var nog de andra som höll tempot. Jag fick bara hänga med, det hade ju varit pinsamt om coachen skulle ha blivit mycket efter.
Det är jättebra att ha någon snabbare som kan sporra en när man springer lite tuffare pass. Jag har nog inte sprungit så här fort sedan i höstas och nu märkte jag ju att jag visst klarar det!

Den här bilden stal jag av Alex.

Glada löpare + Alex bakom kameran.

Tips på vad du inte ska äta efter ett intervallpass: en halv ask sockerfria Läkeroltabletter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar