torsdag 24 april 2014

2x5000

Med en vilo-och massagedag bakom mig tyckte jag att det passade bra med lite självplågeri.

Efter en kilometer uppvärmning satte jag av i ett tempo som jag hoppas att jag skulle klara milen i. Det gick inte alls lätt och inte särskilt fort heller och andningen var helt okontrollerbar de första två kilometrarna. Jag lyckades hålla ut och efter fem kilometer pustade jag ut under en kilometer.

Gör om det, om du kan, utmanade jag mig själv.

Sagt och gjort. Efter en kilometer jogg sprang jag en likadan femma till.

Jag kan inte rättfärdiggöra det fallande tempot på slutet genom att berätta att jag hade motvind de sista tre. Här finns plats för förbättring!

På slutet hade jag lust att spytta så träningen tjänade sitt syfte. Jag måste definitivt få in mera sådana här pass, annars kommer jag att springa milen i 6:20-tempo.

Varför springa 2x5000 i stället för en tia? Inte vet jag. Det var ett infall. Kanske för att slippa springa 10 km i tävlingsfart. Det är faktiskt jättejobbigt. Dessutom var det bra pannbensträning- det var oerhört frestande att nöja mig med den första femman.

Testa det här passet om du vill komma nära maxpuls, känna av mjölksyra och smaka blod.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar