lördag 2 november 2013

Antidiet

I natt drömde jag att jag åt en hamburgare. Närmare bestämt en Big Mac. Jag ångrade det i drömmen.
Jag har inget minne av när jag senast i verkligheten har ätit en hamburgare som jag skulle klassa som skräpmat. Hemlagade godkänner jag. Men jag minns inte när jag senast har besökt McDonald's eller någon liknande kedja. Helt enkelt för att jag tycker det är lite motbjudande.

Det är nog det närmaste en diet jag kan komma. En undvik-skräpmat-diet.

Jag lusläste nyaste Juoksija här en dag medan jag svettades på crosstrainern. En artikel handlade om paleo, eller grottmansdieten. Äta som en grottman och undvika sädesslag och mjölk tycker somliga är vettigt. Den dieten går inte så bra ihop med idrott. Hursomhelst så är det en diet av en hel massa dieter som alla talar för att undvika något i kosten. Jag börjar bli rätt så trött på sådant prat. Vart försvann tallriksmodellen?

Med en ätstörning i alltför färskt minne förhåller jag mig väldigt skeptiskt till allt som heter diet. Säkert för att jag förknippar diet med bantning, vilket det inte alls behöver innebära men som jag känner att bara leder till något ont. Jag förstår att personer på grund av allergier eller andra hälsoskäl är tvungna att lämna bort vissa produkter och tänka på vad de äter och sådan diet kan jag förstå. Jag kan också förstå att sådana som verkligen behöver banta är tvungna att lämna vita mjöl, extra socker och minska fettintaget. Men alla måste inte vara på diet. Ändå känns det som om alla håller på med någon av trenddieterna.

Varför 5:2- dieten? Varför LCHF? Varför Atkins? Eller paleo? Eller medelhavsdiet?
Kan man inte bara äta mångsidigt och röra på sig mer om det behövs?
Och hur skall man veta vilken diet som är bäst? I värsta fall kombinerar man alla dieter och slutar med att inte äta alls. Jag var på LCNF- dieten (low calories, no fat) och det gick ju käpprätt år h******t. Bättre kombinera alla dieter och äta av allt.

Av allt som är gott. Och som får en att må bra. Lagom mycket, lagom grönt, lagom inhemskt och lagom fräscht. Visst har jag en del matvanor jag är striktare med. Jag använder margarin på smörgåsen och dricker fettfri mjölk. Och undviker skräpmat (utom i mina drömmar då). Annars äter jag för att orka träna. Och jag njuter av varje tugga bröd och varje bit choklad. Jag tror den bästa och säkraste dieten heter sunda levnadsvanor.

Följer du någon diet? Eller har du gjort det? Och hur mycket energi går åt till att fundera på och bekymra dig över vad du stoppar i dig?


Dagens träning: dammsuga halva lägenheten.
Dagens nyttomotion: stavgång 2:28 h, 17.13 km, 8:42 min/km, 125 slag/min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar