söndag 23 mars 2014

Sportig?

Jag vet att många i min bekantskapskrets beskriver mig som "sportig". Det intrycket har jag gett så länge jag kan minnas. Men är jag verkligen sportig? Och vad betyder det egentligen?

Jag tycker om sport, ja. Tränat har jag gjort sedan jag var sex år gammal och idrott har hört till min vardag sedan dess. Just nu är det löpning jag sysslar med mest men jag gillar också bollsporter och är rätt så bra på att lära mig nya grenar tack vare någon slags grundfysik och bollsinne.
Men sportig?

Jag tränar i medeltal 7 timmar i veckan uppdelat på 4-5 pass. Därtill kanske jag klär mig sportigt ibland, talar om sport eller bloggar om sport. Det ger totalt typ 10 sportiga timmar i veckan. Kanske 12 om jag räknar med att jag läser andras bloggar och kanske tänker på löpning. Resten av min vakna tid, det vill säga 100 timmar i veckan, är jag faktiskt ganska lat.

När jag inte tränar är jag inte sportig och inte heller särskilt hälsosam. Vardagsmotion hör inte till mina intressen, jag tar hissen till tredje våningen och jag drar mig för att promenera den dryga kilometern till föräldrarna på söndagsmiddag. Jag väljer bilen framom allmänna transportmedel och när jag har tränat klart för dagen flyttar jag mig från soffan till fåtöljen till sängen och antingen läser, tittar på TV eller slösurfar på nätet. Jag har inte direkt något som tvingar mig ut, såsom hund eller barnvagn som måste rastas, så särskilt mycket utevistelse utöver länkarna blir det inte. Utom på somrarna kanske. I solstolen.
Jag råkar ha idrott som ett av mina fritidsintressen. Det kunde lika gärna ha varit knyppling. Bortser man från träningen så skulle jag nog inte definiera mig som sportig.

Inte är jag särskilt hälsosam heller. Kanske försöker jag undvika alltför mycket sötsaker, men mina matvanor är nog långt ifrån det som rekommenderas. Min svaghet är glass och den enda gränsen för mitt glassätandet är det sorgliga faktum att paketet är slut. Det kan komma dagar då jag lever på mellanmål och lunchen består av karelska piroger som jag sveper medan jag kör från en klient till nästa. Jag har svårt att få de obligatoriska salladsbladen med i mina måltider, tiden mellan måltiderna kan ibland bli alltför lång och jag kan småäta längs med hela dagen just för att jag inte har lyckats få i mig riktig mat.

Sportig och hälsosam? Skenet berdar.

Jag vill ogärna ge en falsk bild av mig själv och därför krossar jag nu era fantasifrejor ni kanske har skapat.
Det är den sportiga sidan av mig som jag låter synas utåt. Jag bloggar om löpning. Eftersom det är en löparblogg så är det ganska klart att det handlar mest om just det (jag kunde ju också blogga om mitt liv som soffpotatis, men jag antar att det vore föga intressant). Det betyder ju inte att jag bara springer. Jag låter kanske också förstå att jag lever hälsosamt då jag på jobbet eller bland vänner undviker godsaker i stora mängder och kanske nämner en springtur eller en gymträning. Dessutom ser jag kanske i någons ögon atletisk ut.
Det är ju den sidan av mig jag gärna vill att andra ska se, eftersom det är en sida hos mig som jag uppskattar. Det sorgliga är att jag vet att det kan väcka avundsjuka hos andra. Det är inte det jag vill. Vare sig med det jag säger eller gör bland vänner eller med det jag bloggar om.

Jag vill inte skryta. Jag vill inte att andra ska vilja vara som jag. Jag vill gärna inspirera och speciellt med bloggen vill jag dela med mig av erfarenheter och tankar till sådana som delar mitt intresse och som kanske förstår mig. Jag vill självklart att sådana som kämpar med att komma igång med löpning, som kanske inte har en sund levnadsstil och som tycker att idrott är skräp ska få intrycket att det kan vara kul att sporta och att man visst kan lyckas övervinna sig själv. Jag är inte någon särskilt bra löpare och jag tror mig veta mer än jag gör, men jag gillar att springa och jag vill gärna att andra också ska kunna njuta av det.

Jag vill ändå att ni ska veta att jag är en helt vanlig typ och att löpning och motion bara är en liten del av mig. Jag är ingen superkvinna som lever jättehälsosamt. Jag vill bli bättre, jag vill utvecklas och jag har en lång väg att gå för att en vacker dag nå de små mål jag har satt upp för mig själv.  

Jag gillar träning. Jag gillar också att slöa, läsa och göra ingenting. Idag har jag styrketränat och klarat 7+7+7 armhävningar. Efter att ha publicerat detta inlägg ämnar jag knäppa på TV:n och äta Ben&Jerry's glass direkt ut bägaren.

Det här är vad andra tror att jag är...

…medan det här är närmare sanningen.
Hur sportig jag är är upp till var och en att bedöma.

1 kommentar:

  1. Haha, helt perfekt inlägg! Ja tycker om båda/alla delarna av Freja (även le cul) :D

    SvaraRadera