lördag 22 mars 2014

Coolaste

I fjol den här tiden på året klagade jag över den bländande vårsolen som tvingade mig kisa och allt damm som irriterade ögonen. Då tänkte jag att ett par bra brillor inte skulle vara fel. Att skaffa solglasögonen blev ogjort tills vi en dag i december dallade omkring i Stockholm. Vi råkade gå förbi Sport Optik och jag lät mig övertalas av försäljaren att jag definitivt behöver ett par solglasögon. Jag köpte dessa, men bågen är annan färg. Det fina är att de lämpar sig för olika sporter och eftersom det går att böja och justera både bågen och näsdelen så kan jag använda dem när jag springer eller skidar och Jan kan ha dem på beachvolleyplanen (yeah, right). Linserna är enkelt utbytbara, och om vi ville skulle vi kunna ha ett par uppsättningar linser för olika ändamål. Mixa och matcha som vi vill.

Idag var det en strålande lördag. Efter lång brunch med svägerskan klädde jag mig i lätta löpkläder och stack iväg på en solglasögontestrunda. De är perfekta! De sitter bra, trycker ingenstans, hoppar inte och det blir inte svettigt vid näsan. De immade inte heller igen hur jag än försökte flämta varm luft upp mot glasögonen. De skyddade mot solen men den röda färgen gjorde att jag ändå lätt såg kontraster. Jag blev inte heller "blind" när det blev mörkt till exempel när jag sprang genom en tunnel. De skyddade också mot dammet och blåsten och det gjorde löprundan behagligare då jag slapp kisa och frenetiskt blinka bort dammet som yrde omkring.
Tänk att jag inte har tänkt på solglasögon tidigare! Att jag dessutom ser cool ut i dem är bara smultronen på filen.

Min sköna lördagsrunda blev 22 kilometer med 13+2-taktiken och kindernas färg matchade linserna då jag var klar. Det är väl den tiden på året då man får börja klicka solkräm på näsan.



2 kommentarer:

  1. Låter som bra glasögon! Borde ha haft sådana igår jag också, för jag fick kisa mest hela vägen och ögonen rann av solen... Men jag klagar inte - sol är härligt :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. jo, inte klagar jag ju, men visst är det viktigt att skydda ögonen o kunna njuta av solen bakom glasen :) rekommenderas varmt!

      Radera