onsdag 5 mars 2014

8+2

Nej, rubriken syftar inte på graviditetsveckor utan på minuter.

Johanna tipsade om ultralöpartaktiken att gå och springa omvartannat. Jag ställde in mig på 8 minuter spring - 2 minuter promenad - 8 minuter spring - 2 minuter promenad och så vidare för att ta mig lite längre än 10 kilometer.
Det är en fenomenal taktik! Pulsen pumpade skyhögt när jag sprang men jag fick ner den till vettiga tal när jag promenerade. På det sättet malde jag på i 95 minuter och stannade klockan på prick 15 kilometer. Ett kortare långpass men längst på läääänge. Jag var nöjd. Ännu nöjdare var jag då jag märkte att inget av mina löparknän klagade!

Det är tungt. Tungt att springa, tungt att tvingas acceptera att jag är i helt annat skick än för ett år sedan. Tungt att börja från början. Det här ger mig lite perspektiv och jag förstår precis dem som tycker att löpning är förjä****t.

I morgon blir det ett pass med Urban Tribes inför gruppträningen som kör igång i samarbete med SATS  i april. Det skall bli kul att träffa de andra igen och försöka leva sig in i rollen som coach. Dessutom sätts mina knän på prov- klarar de löpning två dagar i följd?


1 kommentar:

  1. Det positiva är att det går snabbare att komma tillbaka än man tror. Heja heja!

    SvaraRadera