fredag 23 maj 2014

Återhämtning

På tisdagen sprang jag Run Tough med SATS och benen blev rätt så möra. I onsdags blev Running Finlands tänkta Cooper intervaller i stället vilket var minst lika tufft. 500 meter, först uppför och sedan nerför, 6 gånger. Det gjorde benen till spaghetti.
Igår blev det en återhämtande länk.
Vad är det?

En lätt, kort och långsam runda som inte tröttar ut. Känns det jobbigt och är du trött efteråt så har den nog inte varit särskilt återhämtande. Tror jag. Går det för fort blir det för jobbigt. Springer du för långt blir det för ansträngande och länken tjänar inte sitt syfte. Egentligen skulle kanske en promenad eller alternativ träning vara bättre(?).
Mina ben var sega och pulsen steg lätt. Det blev en låångsam runda med promenad uppför backarna.
Till återhämtningen hör ju också mat och dryck. Speciellt varma dagar som dessa anstränger jag mig extramycket för att få i mig tillräckligt med vätska och efter länken tar jag någon form av sportdryck för att få i mig de viktiga mineralerna. Återhämtningen fortsätter nästa dag,vilodagen. Viktigt är att inte äta för lite även om man inte tränar eftersom kroppen fortfarande bygger upp.

Hur sköter du återhämtningen? Springer du "återhämtande länkar"? Vilar du alls?

Idag blir det vilodag. Både igår och idag sitter jag på utbildning och suger in kunskap om benämningssvårigheter. Återhämtning från den vanliga arbetsvardagen, otroligt skönt!

I morgon blir det korta snabbabenväckare inför söndagens evenemang. Ett evenemang jag aldrig trodde att jag skulle vara med om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar