söndag 11 maj 2014

Fyraminutersintervaller och trötthet

Idag sprang jag veckans kvalitetspass. 6x4 minuter med en minut gå/joggvila. Uppvärmning och nerjogg också, såklart.
Det visade sig vara ett bra upplägg. 1000 meters intervaller känns långa och jobbiga så det här är en lite lindrigare variant av plågan. Den relativt korta vilan gör det till en tuff och bra fartuthållighetsträning.

På bana skulle det motsvara 800-metersintervaller med 200 meter gå/joggvila. Det tror jag dock att skulle vara psykiskt jobbigare.

Run fast? Det skulle jag inte påstå. Lyckades
springa i 4:10-4:40-tempo, men godkänt med
 tanke på dagsformen.

Den här veckan har jag varit trött. Trött i hela kroppen och så där sömnigt trött. Så där att jag har haft svårt att hålla ögonen öppna när klockan närmar sig nio på kvällen och så att kroppen är tom på krafter även om jag har vilat mer än vanligt denna vecka. Inför gårdagens långpass steg jag upp jag med tunga ben även om jag hade en tre dagar lång löpvila bakom mig. Undrar vad det kan bero på? Vårtrötthet kanske?

Jag har också funderat på det här med bloggande. Hur personlig får man vara? Hur mycket ska/får man berätta om sig själv och hur mycket vill andra egentligen veta? Ibland märker jag hur kryptisk jag är bara för att inte avslöja "för mycket", men vem drar väl nytta av det?
Vad tycker du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar