måndag 9 september 2013

"Yasson"

"Yassot" maratoonarin apuna lyder en rubrik i en Juoksija-lehtiartikel som jag klippte ut och sparade för länge sedan. Det är en kille som heter Bart Yasso som av en slump kom på ett sätt att förutspå sin maratontid med hjälp av intervaller. Tanken är att man springer 10x800 meters intervaller och förvandlar tiden i minuter och sekunder till tid i timmar och minuter som skulle motsvara en möjlig maratontid.
Till exempel:
Om tiden på alla dina 800 metrar i medeltal är 4:0 minuter skulle du klara maraton på fyra timmar. Springer du 800 meter i snitt på 3:15 minuter skulle du ha en strålande maratontid på 3:15 timmar. Förutsatt att du tränar maraton, alltså. En 800 meters löpare skulle väl klara intervallen på två minuter men jag tvivlar att han springer maraton på två timmar.

Visst är det ju lite skoj att kunna "förutspå" sin maratontid på det här sättet. Visst måste man ju ta det med en nypa salt, men jag tror nog det är riktgivande ändå.

Hur som helst, jag läste ju inte bara artikeln, utan gav mig av till sportplan för att genomföra passet. Enligt artikeln är det ett rätt så tufft pass och för gemene löpare räcker 5-6 drag medan den erfarne maratonlöparen kan klara tio åttahundringar. Jag siktade på 6 eller så många jag klarar av.

Det första varvet gick så klart alldeles för fort (3:20). Jag fick sänka farten en aning för att orka med resten. Varven 2-5 gick jämnt och fint och benen hade kommit över den första chocken (det gick på 3:23-3:26). Varv 6 var jobbigt (3:26) men jag bestämde mig för att springa ytterligare två. De gick på 3:26 och 3:27, men det sista var nog en pärs. Jag hade definitivt inte orkat med två varv till i samma takt.

Om jag nu följer herr Yassos teori så borde jag kunna springa maraton på typ 3:26. Det är ju trevligt att få tro. Kanske skulle det stämma om jag också hade bättre kondis och fartuthållighet på längre sträckor än 800 meter.

Det jag reflekterade över gällande passet var att
- det är ett bra sätt att kolla och följa upp konditionen
- det är en grymt intervallpass som definitivt bygger pannben
- det är ett grymt bra intervallpass över lag och kör man färre varv så blir det bra snabbhetsträning.

I artikeln påpekade man att en sådan här typ av träning inte är den mest väsentliga för maratonlöpare men att man bra kan köra passet en gång varannan vecka om man så vill. Det är också ett bra sätt att kolla formen en tid före tävling. Och lite spännande är det ju att förvandla tiden på det här sättet. Man kan ju räkna tvärtom också; har du en maratontid på 3:45 h så borde dina åttahundringar gå på 3 min 45 sek. Hur som helst bidrar passet med variation i träningen, snabbhet och fartuthållighet.

Att springa runt, runt på bana var inte lika jobbigt som jag trott. Kanske blir jag en tillräckligt erfaren löpare en vacker dag och då skall jag genomföra en fullständig Yasso.

Ut och testa!

4 kommentarer:

  1. Roligt att du testade träningen! Jag har gjort träningen tre gånger. Senast på våren sprang jag 10 stycken så att de var just under 3 min alla. Men maraton under 3 timmar lyckades tyvärr endå inte. Hurdan vila hade du? Jag har gjort med 400m gåpaus, vilket jag tycker att det stod i artikeln.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag hade 400 m gå/joggvila, det var ganska passligt.
      jag skulle gärna få upp farten lite, bli snabbare helt enkelt. tips på sån träning?

      Radera
    2. Ja, det gäller väll främst att springa hårda intervaller. För att det skall lyckas måst de vara tillräckligt korta och vilan tillräckligt lång så att man klarar av att hålla fart. Det är också bra att springa några stegringslopp/spurter efter vanliga länkar. Sen borde man också träna löptekniken så att det är möjligt att springa hårt. Flersteg, hopp och dylika övningar..

      Radera
    3. oj okej! det här med löpteknik är inte min starka sida... borde satsa mera!

      Radera