torsdag 26 september 2013

Varannan kilsa

Inspirerad av Jenny som tipsade om detta pass när jag för en tid sedan efterlyste bra intervallpass, blev dagens runda en rätt så bra fartuthållighetsträning. Det blev totalt 16 kilometer där varannan kilometer var snabb (typ 4:45-5:00-tempo) och varannan jogg (6-isch). Farten bestämmer man själv, jag bestämde mig för något mellan hel-och halvmaratonfart. Det blev också en bra övning i tempoväxling och att ännu kämpa upp farten den åttonde och sista snabba kilometern var nog lite pannbensträning också.
Med tanke på att jag inte alls var springsugen när jag kom hem efter jobbet gick länken riktigt bra! Men hur ska man klä sig, riktigt??
Tänk att åtminstone jag ännu för ett par veckor sedan sprang i shorts och t-skjorta! Den här veckan har varit jättejobbig vädermässig och varje gång har det känts helt fel. I förrgår hade jag lämpligt tills solen började skina och jag fick obekvämt hett. Sedan kom det en störtskur som gjorde tröjan blöt och kall. Idag hade jag på mig en teknisk långärmad och jacka, innanför vilken jag kände mig som i en regnskog. Sju grader och småruggigt väder är inte helt enkelt. Och om ett par veckor då? Vad ska man tävla i? Det värsta jag vet är att ha för varmt, men om det är sju grader så kan det vara kyligt innan man kommer iväg...
Idag hade jag försett mig med en huvudbonad för att skydda öronen. Det är väl ett tecken på att man börjar bli gammal när öronen blir känsliga för kyla...

Dagens brrr: Fick skrapa rutorna i morse.
Dagens aj: Magknip längs med hela dagen.
Dagens yäk!: Ett Profeel-mellanmål. Någon kvarg-grynost-bärsmörja. Den var ganska äcklig, faktiskt.
Dagens känsla: Lätta ben!
Dagens miss: Springklädvalet.
Dagens tyngsta: Öka från 6-tempo till 5 mitt i en 600 meter lång uppförsbacke.
Dagens bästa: Hittade en Jättis-strut i frysen! Den tar jag som gräsänkeförmån.

Även om löpningen löpte bra idag så vet jag att det var ett tungt pass. Speciellt för en kropp som inte är helt hundra. Nu ska jag testa två dagar helvila, för att se hur det går på söndag. Då tänker jag testa mig lite grann.

1 kommentar:

  1. Roligt att du testade träningen :) Och roligt att höra att löpningen börjar fungera igen!

    SvaraRadera