söndag 29 september 2013

Formcheck och mental träning

Idag testade jag formen. Efter två dagar helvila och gårdagens stadiga näringsintag (borde definitivt gå på brunch oftare!) kändes benen rätt så fräscha.
Malms flygfält ligger rätt så nära oss och ett varv runt är 5,7 kilometer. Fyra varv blir således en dryg halvmara. Min tanke för idag var inte bara att kolla om jag alls kan och orkar springa, utan också att kolla om huvudet klarar av att springa fyra varv. Om två veckor är det nämligen fyra varv som gäller och jag är mest orolig över den mentala biten. Idag växte jag lite pannben.

Det blev ett rätt så bra pass. Det första varvet gick fortast och tempot låg under 5 hela tiden. Jag visste att det var alldeles för hårt. Det första varvet var också mentalt det tyngsta. Andra och tredje varvet gick bättre. Kroppen hade hittat den femte växeln och jag rullade på, lite lugnare än första varvet. Under det sista varvet föll tempot till närmare 5:15. Det är väl det som är dagsformen. Någonstans mellan 5:15 och 5:30 ska jag väl kunna hållas.
Vid halvmaran klockade jag 1:46. Skrapade ihop 22,6 km med ett medeltempo på 5:02.

Huvudet höll. Frestelsen att kliva av var stor efter det tredje varvet men jag sprang mitt fjärde och sista trots allt. Huvudet håller fyra varv. Det är väl min styrka just nu. Om kroppen bär mig fyra varv (dubbelt så långa varv...) är en annan sak. Det må bära eller brista.

Dagens klädval var rätt, så nu vet jag vad jag springer i om det råkar vara 7-8 grader. Långa tiggts, långärmad och t-skjorta ovanpå. Jag blev inte överhettad men inte heller frusen. Det blev jag först när jag traskade hemåt.
Det kalla luften är nog något jag får vänja mig vid. Även om det är plusgrader är det nog skillnad mellan +7 och +20. Risken med kylan är också att jag inte känner mig lika törstig och således riskerar att dricka ännu mindre än vanligt. Vätskebrist kan man få även om man tycker att man inte svettas. Får satsa extramycket på det nu.

Jag försöker att inte ha något tidsmål denna gång. Det får gå som det går. Mitt mål är att komma i mål. Helst utan skador. Mitt mål är att få ett helt lopp i år. För att få avsluta säsongen på ett bra sätt. Jag springer för att kunna njuta av fiilisen, rekordet får bli till en annan gång.

I kväll bär det av till Vasa. Lenkkarna blir hemma och kroppen får vila två dagar. I stället sitter jag på utbildning och hoppas på att vara en mer kompetent talterapeut när jag kommer hem.

Ha en fin söndag!


2 kommentarer:

  1. Äsch då, jag som hade kunnat erbjuda löpsällskap!

    SvaraRadera
  2. haha jag tänkte nog på dej! men kanske lika så bra, kort natt o intensiv utbildning så är rätt så nöjd med att bara vila o shoppa i vasa :)

    SvaraRadera