måndag 16 september 2013

Måndagsintervaller

Måndagen har visst blivit min intervalldag och intervaller blev det idag också. Jag är fortfarande på jakt efter det bästa intervallpasset det blev ett hopkok av olika pass till en mer eller mindre strukturerad röra. Mitt problem är att jag inte vet vad jag ska satsa på. Jag vill bli snabbare men också förbättra fartuthålligheten. Eftersom jag för tillfället bara springer tre gånger i veckan vill jag inte känna att jag slösar bort ett pass på onödiga intervaller. Därför testade jag att blanda. Det gick som när jag bakar och smäller ihop delar ur flera favoritrecept vilket leder till ett mindre lyckat slutresultat.
Så här såg det ut idag:

Uppvärmning
4*30 sekunder (30 sek joggvila mellan varven)
2 min gå-/joggvila
4*1 minut (1 min joggvila mellan varven)
2 min gå-/joggvila
2*2 minuter (1 min joggvila mellan varven)
2 min gå-/joggvila
2*3minuter (1 min joggvila mellan varven)
2 min gå-/joggvila
2*4 minuter (2 min joggvila mellan varven)

Tanken var att börja med korta snabba, för att träna snabbhet helt enkelt. Det gick bra med 30- sekundersruscherna, men enminuterna var jobbigare. Som vanligt började jag för hårt och fick mjölksyra i benen efter femton sekunder.
Tanken med att sedan springa längre men lite långsammare var att få in fartuthållighet. Det funkade nästan, aningen för tungt pass måste jag ändå konstatera.

Det här passet hade sina sidor, kanske inte mitt favoritupplägg hittills, men idag tjänade det sitt syfte. Ville ha ett hårt och effektivt pass och det tror jag att jag fick. Med tanke på att jag har en aning ömma muskler efter styrkepasset igår gick det relativt smidigt. Ser dock framemot morgondagens vila.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar