fredag 10 oktober 2014

Fysio för förstföderskor

Jag behöver knappast upplysa mammor om att vi har ett otroligt bra rådgivningssystem i Finland men för er som inte visste det kan jag ju bara berätta. Förutom att man följs upp under hela graviditeten och barnet likaså fram tills att skolhälsovården tar över så erbjuds en hel massa annat. Jag har varit på tandläkarkonsultation och vår familjeförberedande kurs har kommit igång och idag var jag på en fysioterapigrupp för väntande mammor. Även om det ganska långt togs upp sådant som jag redan visste var det bra att se hur man utför vissa viktiga övningar.
Vi gick igenom vanliga problem med hållningen, hur man kan lindra ryggsmärtor och hur man hittar en bra sovställning. Vi talade också om hur man kan träna styrka under graviditeten.
Och så de där bäckenbottensmusklerna. Små, väldolda men ändå kontrollerbara och väldigt viktiga. Jag tyckte det lät smått fånigt att man ska behöva träna dem men efter dagens grupp är jag lite klokare. Det lönar sig att börja med knipövningarna redan nu eftersom det ger en vana som är viktig när det sedan är dags att komma i form igen.
Lite lustigt är det ju att tala om uthållighetsträning, maximistyrka och snabbhet när det handlar om att träna bäckenbotten. Men vad gör man inte för att slippa pinsamma läckage när man nyser?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar