tisdag 26 augusti 2014

Den där tekniken

Jag har föreställt mig att min teknik är rätt så bra när jag springer. Dels har jag varit tvungen att tänka på sådant i och med skador, dels har jag tränat mycket sådant i samband med SATS-springet.
Igår hade Running Finland fint besök av Björn Stenvik som i egenskap av löptränare korrigerade våra små fel i tekniken. Det var ett bra pass men en hel del nya övningar utöver dem jag är van vid.
Inte var min löpteknik helt felfri, inte. Luta dig framåt, fick jag höra typ 30 gånger. Jag har fokuserat på att hålla höften uppåt och framåt, så tydligen blir hållningen en aning bakåtlutande. Mina armar kunde visst också jobba mera och armbågarna kunde peka mindre utåt.
Jag har också sett till att springa på framdelen av foten. Risken finns att det blir för mycket tåspring och det kan leda till skador kring tårna.
Nu får jag fokusera på en framåtlutande hållning (det betyder inte sittande men böjd rygg), aktiva armar och ett steg som landar på hela främre trampdynan och inte för långt fram.
Det är inte lätt det här med teknik.

1 kommentar:

  1. JAg kommenterade först i misstag ditt förra inlägg. Roligt att ni har tränat med Nalle! Hans mamma var min tränare i flera år, och Nalle har jag också sammarbetat länge :)

    SvaraRadera