torsdag 17 juli 2014

Miljöombyte och semesterträning

Efter knappa två veckor på landet är vi tillbaka i stan för ett par dagar. För att uträtta ärenden, träffa vänner, tvätta kläder. För att strax åka tillbaka igen.
Eftersom min andra hälft skulle till Sandudd för att spela beachvolley tog jag chansen att få lite variation i springrutten och åkte med till stranden. Att springa hem genom sommarhelsingfors en julieftermiddag är något alldeles speciellt. Det är folk överallt som solar, läser, picknickar, leker och njuter och varenda gräsplätt i varenda park är upptagen. Det blev riktig semesterlöpning. Trafikljus och annat gjorde att det inte gick särskilt fort men det gjorde ingenting. Det fick ta den tid det tog och jag passade på att bara njuta.

Det är lite så min träning har sett ut de senaste veckorna. Jag har mest bara njutit. Tempot är inget att tala om, kvalitetspass-vad är det? och jag har faktiskt lätt valt blåbärsplockning framom löpning. Jag tar det med ro. En månad gör ingenting och jag tar det som en kortare grundträningsperiod. Jag återhämtar mig och laddar upp inför hösten. Disciplinerad träning lyckas bättre när vardagen rullar på och jag är faktiskt på semester! Jag tänker inte stressa över varken mindre träning eller några extra glassar nu och då. Jag hinner träna. Just nu tänker jag springa när jag har lust, i den takt jag känner för och så långt eller kort jag orkar.

Hårdtränar du under sommaren? Eller tillåter du dig att ta semester också från träningen?

I morgon får det bli gym, det har blivit väldigt lite (läs: ingen) styrketräning under landevistelsen. På lördag fortsätter jag att nöta Pargaslandsvägen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar