måndag 28 juli 2014

Terräng

Vi gav oss ut redan efter frukost medan det ännu "bara" var 25 grader varmt i stället för att vänta till kvällen, som vi har haft för vana, och begav oss till en närbelägen naturstig för att springa lite trail. Med "vi" avses jag och min manligare hälft som faktiskt har sprungit mer denna sommar än totalt under de senaste åren. Det måste vara för att jag har dragit ner på både tempo och distans, något positivt i alla fall.
Hursomhelst.
Det blev ca 5 km i skogen på mestadels smala stigar med rötter, stenar och snår. Jag kan inte påstå att jag har sprungit i svårare terräng än sandvägar tidigare och nu insåg jag hur annorlunda det är. Främst tungt och långsamt. Men också varierande och kul (bortsett från bromsarna). Med långsamt menar jag att de fem kilometrarna tog oss 40 minuter! Inte för att vi hade bråttom, men lite förskräckt var jag ändå. Att komma ut på vanlig cykelväg var skönt och i uppförsbackarna märkte jag hur trött jag hade blivit i benen.
Min respekt för terränglöpare och orienterare ökade en aning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar