onsdag 9 juli 2014

Klara värmen!

De senaste dagarna har kvicksilvret i termometern krupit upp mot 30-strecket och det har nästan varit för varmt för att vistas i solen alltför länge. Man blir slö och seg och skuggan eller ett dopp i havet är räddningen flera gånger om dagen. Bara för att det är hett kan man ju inte lämna löpningen helt och hållet, men några saker kan vara bra att tänka på när man tränar i sommarvärmen. Dessa saker jag räknar upp är baserade på lite fakta och mycket erfarenhet.

- Drick! Vatten, ja, men också saft eller sportdryck som har mineraler och lite energi som blir kvar i kroppen och inte späder ut dig. Själv gillar jag High5:s brustabletter men något motsvarande hittas säkert av andra tillverkare. Drick längs med hela dagen, före och efter länken, och om du har möjlighet så är det ju inte så dumt att ha lite vatten med på löprundan.

- Ät! Värmen lurar lite och aptiten är inte lika stor när det är varmt. En kall lunch är helt okej, så länge den energimässigt är tillräcklig. Gör en matig sallad, ät smörgåsar med mycket pålägg och drick mjölk, så har du lätt en fullständig måltid. Det varma målet kan man äta när det har blivit lite svalare.

- Ät frukter och grönsaker. Då får du i dig både energi och vätska.

- Klä dig svalt! Använd lippis (ursäkta, keps), den skyddar väldigt bra! Även om det känns som ett försäljningsknep att sälja lippisar för löpning så är dessa verkligen bra; tunna, lätta och med bra skärm! Onödigt att skaffa sig solsting.

- Spring när det är svalast. Ta en morgonlänk eller spring senare på kvällen och håll dig i skuggan under dagen.

- Spring inte om du känner att du har fått för mycket sol. Illamåendet eller huvudvärken blir inte bättre av att springa.

- Spring kortare och långsammare. Om du har sprungit en mara i över 20 graders värme så vet du att man får sänka ribban lite och inte räkna med stora rekord. Hettan gör en tröttare helt enkelt. Var snäll mot dig själv i värmen. Om du måste samla kilometrar kan du springa två kortare pass i stället.
Det är inte hela världen att dra ner lite på träningen när det är som varmast. Det handlar ju bara om en handfull dagar om året. Passa på att utnyttja att dina muskler är mjuka och varma- satsa på att stretcha och vårda musklerna!

Inte min träningsoutfit men så mycket skönare!
Jag har njutit av några landelänkar under de senaste dagarna. I hettan har jag nöjt mig med 7-8 km men jag klagar inte. Jag är på semester och tänker inte stressa över något, inte ens löpning!

Ha det hett!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar