torsdag 19 juni 2014

Läsa om löpning

Det regnar och jag misstänker att jag lider av kronisk trötthet (så känns det i alla fall men jag tror att fotbolls-VM har något med saken att göra) så jag stannade på soffan idag i stället för att ge mig ut på länk mot min vilja. Tur att vilodagar är tillåtna. Jag satsar på midsommarspring i stället.

Till min glädje låg det en pinfärsk Juoksija- tidning innanför dörren! Den må vara lite nördig och till utseendet långt efter sin tid, men det passar mig perfekt just i och med de analytiska och innehållsrika artiklarna. Hellre läser jag något med substans än "kom i form på fem veckor"- stilen som man ändå läst hundra gånger och som helt säkert inte fungerar.
Det jag också värdesätter är tidningens varierande tips på träningspass och framför allt motiveringen varför man gör just som det står. Varför springa långa versus korta intervaller eller tvärtom? Varför springa lugnt och långt? Varför hålla vilodagar? Allt detta får jag svar på och träningen får både syfte och mål. 

Det är nog genom att läsa om löpning som jag får inspiration och motivation. Och kunskap, så klart.  Både genom att läsa tidningar och genom att följa andras bloggar. Det jag uppskattar mest är när andra bloggare ger konkreta tips på träningspass för det ger mig en möjlighet att tänka om och prova något nytt. Visst är det kul när andra delar med sig av lyckorus och fina prestationer också, även om det just nu gör mig lite missmodig med tanke på vad jag själv åstadkommer i träningsväg (ingenting).
Jag följer en hel massa bloggar. Skrivna av både glada motionärer och jätteduktiga proffs. Det som motiverar mig mest är att läsa om någon som är snäppet vassare än vad jag är men vars nivå är realistisk för mig att nå.
Jag vet att jag för tillfället inte är särskilt inspirerande och den senaste tiden har det mest handlat om hur jobbigt löpningen kan kännas. Hoppas jag lyckas bryta den cirkeln snart, annars finns det väl risk för att jag tappar läsare.

Nåja. I dagens tidning finns bland annat en artikel om varför långdistanslöpare ska träna snabbhet och fartuthållighet och hur man kan göra det. Dags att låta mig inspireras! Och hoppas på att jag får något ut av morgondagens länk.

Trevlig midsommar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar