lördag 7 maj 2016

Sommarspring

Det blev sommar (ja, det behöver bara vara 15 plusgrader för att det ska räknas som finsk sommar och nu har mätaren visat närmare 20 grader de senaste dagarna). I morse var det rentav hett i solen när jag gav mig av. Sommar och värme stör inte precis min träning men en del saker förändras ändå.

Klädseln. Jag har hellre lite svalt än för varmt och jag lättar på klädmängden genast när det är möjligt. Shorts och ärmlöst gällde idag. Jag får värmeslag bara av att se löpare komma emot klädda i långbyxor och jacka alldeles knallröda i ansiktet. 10-gradersregeln är en bra tumregel. Klä dig som du skulle göra det vore tio grader varmare ute och du bara var på väg ut för att få frisk luft. Idag var det 15 grader när jag sprang iväg. Hur klär jag mig när det är 25? Jo, i shorts och linne (eller bikini, men det är inte så bekvämt att springa i). Keps och/eller solglasögon hör också till sommarutstyrseln.

Solkräm. Jag har lätt för att få röd näsa i solen så redan nu försöker jag minnas att kleta lite solkräm på mig. Och för att slippa den nördiga klockranden: håller miss Garmin i handen i stället för runt armen. Det lönar sig att smörja in sig en god stund före, annars har man svettblandatsolkrämsklet på kroppen.

Temperaturen. Om det mot förmodan skulle bli en lika varm sommar som för två år sedan så påverkar nog temperaturen på hur långa pass jag springer. För två år sedan var det trettio grader typ hela juli så det var bara att skippa långpassen och ta kortare rundor och intervaller i stället. Dessutom var jag en aning gravid då så det passade bra att ta det lugnt.
Den finska sommaren är kort och värmeböljor varar inte många dagar, så man förlorar inget på att slappa i värmen i stället för att riskera vätskebrist och annat i hettan. I värsta fall faller ett eller två planerade långpass bort. Voj, voj. Satsa på att bli lite snabbare då och spara jobbiga, långa träningar till en svalare dag.

Vätskeintag. Jag är dålig på att dricka så jag är tvungen att tänka extra noga på att dricka tillräckligt.

Insektintervaller. Nu har de där kräken vaknat till liv igen och sommarlöpning brukar innebära spontana spurter ifrån getingar, bromsar eller andra livsfarliga insekter.  Måttligt roligt.

Idag blev det 18 km lagomsvettig solskenslöpning. Inbillar mig att jag blev lite brun.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar