lördag 5 september 2015

Fartvecka

Om förra veckan var en långpassvecka så har den här veckan varit en fartvecka. Tre av fyra pass har på något sätt innehållit fartuthållighet eller snabbhetsträning.

På tisdagen sprang jag tusingar. Sex stycken, med ca 90 sekunders vila. Jobbigt, och jag hade håll i sidan i början, men det gick rätt så bra. Jag började tillräckligt lugnt så att den sista blev den snabbaste på 4:09. De övriga varierade mellan 4:15-4:30. Rätt hyfsat för att vara jag.

På torsdagen sprang jag 10x1 minut med en minuts gå/joggvila. Det ska gå så fort som möjligt och är således ett ganska mjölksyreframkallande pass. Kort och effektivt, dock.

Idag blev det fartuthållighet. Efter ett par kilometers uppvärmning sprang jag 5 km lite fortare än min fart kan tänkas vara på 10 km. I snitt gick det i 4:30 fart och med ganska trötta ben och stela höftböjare ger jag mig själv godkänt.

Borde kanske försöka få in både långpass, vanliga länkar och snabba pass under veckan, så att det inte blir så många kvalitetspass på varann. Det är lättare sagt än gjort- min träningsvecka brukar vara ganska spontan.

Träningsveckan avrundades med debut i babysim. Vi undvek både skrik och bajsolycka och var nöjda men trötta efteråt alla tre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar